Manna (7)

Je herkent het vast wel: het ging zó goed en dan nu ineens is alles anders… Vol goede moed ben je de vakantie gestart, totdat… Vol goede moed ben je de dag gestart, totdat..

Ook bij het volk Israël is dit aan de orde. Laten we eens kijken welke wegwijzers deze geschiedenis voor ons geeft voor tijdens onze levenswandel vandaag de dag.  

Ondertussen is het volk Israel zo’n 6 weken onderweg. Ze hebben angsten doorstaan toen de Egyptenaren hen op de hielen zaten, de lofzang heeft groots uit hun mond geklonken na de doortocht door de Schelfzee, maar dan verstilt het.

Ineens is alles anders

De lofzang verstilt, de klaagzang wordt ingezet tegen Mozes en Aaron: Waarom heeft de Heere ons niet gewoon in Egypte laten sterven! Daar hadden we tenminste genoeg eten. Want u hebt ons in deze woestijn gebracht om heel deze gemeente van honger te laten sterven (Ex. 16:2-3) 

Israël geeft openlijk de Heere de schuld. Het zit er al vanaf de zondeval in: de vrouw die U mij gegeven heeft… Het zit zo in ons om de schuld bij de ander te leggen. Het is genade wanneer je dit hebt mogen ontdekken en Hij jou heeft geholpen jouw gezindheid in je hart te veranderen. 

Wanneer ik de vraag stel of iemand misschien boos is op God wordt er al snel nee gezegd. Als christen mag je toch niet boos zijn op God?! Dat kan echt niet!

Maar lieve lezer, de Heere weet wat er in ons hart leeft. Hij weet wat jou vanbinnen bezig houdt; waar je bang voor bent of blij, wie je liefhebt en haat, leeft vanuit vertrouwen of angst, leeft vanuit verbondenheid of eenzaamheid.

Hij ziet ons zelfs als we ons proberen te verstoppen zoals Adam en Eva. Deze woorden kunnen je beangstigen of bemoedigen. Het is allemaal bemoedigend wanneer je God ziet en ervaart als een liefdevolle Vader, Die je helpt te groeien in het heiligingsproces; waardoor je steeds meer op Hem gaat lijken. Hoe je Gods nabijheid ervaart heeft veel te maken met je vaderbeeld en hoe de relatie van de voorganger/juf/meester e.d. met God is.

Groeiproces

De voorbeelden en ervaringen beïnvloeden je relatie, vertrouwensband met God en leidt ertoe of je vanuit vertrouwen of vanuit angst je levensweg bewandeld. (De volgende blog ga ik hier dieper op in)

Het mag namelijk een troost zijn of worden dat mijn Vader alles weet, dat ik open mag zijn over alles wat me bezig houdt en dat Hij antwoord geeft, aanmoedigt, de weg wijst. Van Hem mag je in alles groeien! Hij heeft geduld met jouw groeiproces. Hij kent jouw levensverhaal en weet wat dit voor impact heeft op je relatie met Hem.

Lees maar verder mee.

Ex. 16:4 antwoord de Heere tot Mozes, die eveneens werd beschuldigd dat ze door hem geen eten hadden: luister, IK zal voor hen uit de hemel brood laten regenen en iedereen mag elke dag net zoveel eten verzamelen als hij die dag nodig heeft.

Ik zal hen daarmee op de proef stellen om te zien of zij mijn opdracht uitvoeren, gehoorzaam zijn aan Mij. Op de 6e dag van de week mogen ze tweemaal zoveel eten verzamelen als op de andere dagen. Hieruit kunnen ze levenslessen trekken o.a. wie God is en hoe Hij werkt.

Vertrouwensrelatie

Hem leren kennen en vertrouwen heeft tijd nodig. Evenals je een nieuwe vriend(in), collega o.i.d. leert kennen, moet je tijd met iemand doorbrengen, naar de ander luisteren en observeren om de ander te leren kennen om te beoordelen of iemand te vertrouwen is.

Mozes antwoord tot het volk: Vanavond zult u weten dat het de HEERE is, die jullie uit het land Egypte heeft geleid. Morgenochtend zul je de heerlijkheid van de HEERE zien, want Hij heeft jullie gemopper tegen de HEERE gehoord.

Misschien twijfel jij wel of de Heere bij je is. Deel het maar met Hem in en vraag maar of Hij wil laten zie dat Hij bij je was én is en zie uit naar Zijn antwoord. Net zoals je post kunt verwachten en op de uitkijk staat of de bezorger er al aan komt. Je weet dat hij komt, maar niet hoe laat. 

Mozes wijst het volk daarna ook terecht dat ze wel mopperen tegen hem, maar dat God wel weet dat ze eigenlijk boos zijn op Hem. Als de Heere jullie in de ochtend brood tot verzadiging toe zal geven, is dat omdat de HEERE het gemor van jullie heeft gehoord waarmee jullie tegen Hem mopperen. Je gemopper is niet tegen ons gericht, maar tegen de HEERE.

Eerlijk duurt het langst

Hier zie je, dat we nog zo ons best kunnen doen onze eigen ogen ervoor te sluiten dat we boos zijn op God, maar dat God daar echt doorheen kijkt. God vraagt open en eerlijkheid. Dat werkt toch het fijnst wanneer iemand open en eerlijk is over zijn struggles? Dan kun je de ander toch het best horen en de steun geven die ze nodig hebben? Mensen kunnen we bewust of onbewust (veelal uit angst) om de tuin van ons hart leiden waardoor je met vraagtekens achterblijft, maar God niet. Hij wil graag de Hovenier zijn. Laat jij Hem toe? Mag Hij in jouw tuin kijken waar de snoeitijd voor is aangebroken? 

Mozes geeft de opdracht aan Aaron het volk naar voren te roepen, voor het aangezicht van de HEERE, want Hij heeft hun gemopper gehoord. Daarop verscheen de heerlijkheid van de HEERE in een wolk en sprak de HEERE tot Mozes.

Ook de HEERE heeft nadrukkelijk gewild dat het gemopper duidelijk voor ons als lezer zou worden. Ook hier staat namelijk: Ik heb het gemopper van de Israëlieten gehoord. Spreek tot hen en zeg: Tegen het vallen van de avond zul je vlees eten, en in de morgen zul je met brood verzadigd worden. Dan zullen jullie erkennen dat Ik de HEERE, jullie God, ben. (ex. 16:12)

Zoals beloofd kwamen kwartels aanvliegen, die het kamp bedekten, en in de ochtend was er een laag dauw rondom het kamp. Toen de laag dauw was opgetrokken zagen ze iets fijns, iets vlokkigs, fijn als de rijp op de aarde liggen.

Rijp op de aarde

Wat is dat?

Toen zagen ze de aarde bedekt, maar wisten niet wat het was. Mozes gaf uitleg: dit is het brood dat de HEERE u te eten gegeven heeft.

Ze hebben Mozes dus nodig om hen attent te maken, dat dit Gods antwoord was op dat Hij hen uit Egypte heeft geleidt en niet Mozes. Met hulp kun je er vaak achter komen dat God veel meer bij je leven betrokken is dan je altijd had gedacht.

De instructies van het verzamelen volgden. Ieder verzamelde zo veel als hij eten kon en niemand ontbrak iets. Niemand mag er van bewaren tot de volgende morgen. Helaas gebeurde dit wel. Het zat vol wormen en stonk. Daarom was Mozes erg kwaad op hen. 

God geeft Manna, voedzame momenten in je leven. Voedzaam is niet altijd lekker, maar wel heilzaam voor het lichaam. Het manna, de voedzame momenten zullen uiteindelijk uitwerken vruchten van geloof; liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, trouw, goedheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22) Wanneer we het manna wat God op ons pad geeft bewaren en niet tot uitwerking laten komen, gaat dit stinken. Bitterheid, wrok zullen ons hart vullen (volgende blog volg hierover meer). 

Manna

Wat is dit? Wat is dit?! Wat is dit!! Vanuit verschillende perspectieven kunnen we naar ”manna” situaties kijken. Vanuit welk perspectief ben jij geneigd te reageren? Al heel jong worden automatismen aangelegd wat er toe leidt dat je in een fractie van een seconde reageert vanuit verontwaardiging/boosheid of nieuwsgierigheid.

Boosheid slaat deuren dicht, alleen de eigen zienswijze blijft relevant. Nieuwsgierigheid is open en gaat op ontdekking wat er voor levensles in zit.

Is dit Manna? Moet dit voedzaam zijn voor mij? Ja! Met vallen en opstaan mag je in en door deze momenten heen Hem leren kennen, vertrouwen en liefhebben. Dit is Gods doel met heel de woestijnreis -> Egypte moest uit Israël worden gehaald. (klik op de link voor de blog)

Voeden en vieren

Als medereiziger/christenen hebben we de opdracht elkaar te bemoedigen in moeilijke momenten en de overwinningen met elkaar vieren! Vraag om een medereiziger, wanneer je die nodig hebt. Wees een medereiziger voor een ander door in verbondenheid met je Schepper tot zegen voor een ander te worden gebruikt.